Bästaste <3

Tack Bingó för att du alltid alltid alltid känner av hur jag mår och gör ditt allra bästa när jag behöver det. Du är fan mitt lyckopiller i vardagen <3 och jag älskar dig så enormt för det!





Började rida lite på ridbanan, körde voltarbete i skritt och tölt. Fick upp formen i tölten då och då och kunde behålla den som mest i ett helt varv på volten :) det går framåt!
Trava något varv men jag orkade inte engagera mig i den idag. Formen sitter som alltid och traven var helt ok. Kan bättre absolut men som sagt, jag orkde inte.
Höll på med aktivt arbete på ridbanan i ca 40min innan jag bestämde mig för att vi var klara och redo för avskrittning/lekridning innan ridpasset var över. Så jag skrittade ut längst våran väg och tog tölt direkt efter våran galoppbacke (är galoppbacke på vägen hem). Körde ökad underbar tölt i ca 500m. Skrittade lite och tog sen en galopp på ca 700m. ville springa fort men fick ner tempot riktigt bra och med lätt drivning från sätet behöll vi den underbara 3taktsgaloppen i kort tempo!. Vände och red galopp lika långt hem igen (alltså ca 700m) Där ville han rusa mera men en ordentlig halvhalt och lätt drivning med sätet fick jag ner tempot igen.
Satt av efter den galoppen och gick hem. Orkade inte ha tyglarna i handen utan la dom över halsen på Bingó. Som snällt bara följer efter, han vågar inget annat. Eller ja, det handlar om ömsesidig respekt. Och som stallkamrat sa när vi landa på stallplanen "det syns att du och Bingó har byggt upp ett bra förtroende" och det har vi ju. Efter 3år och typ 4:a månader ska man ha ett bra samspel. Man ska kunna lita på att hästen följer efter även fast man inte håller i tyglar eller grimskaft.

Det är skönt att veta att Bingó aldrig skulle göra något från marken. Skulle aldrig springa över mig, eller på något sätt sätta sig upp mot mig. Han vet vart han står, han vet vart jag står och att jag är en stark ledare. Nog för att jag alltid måste vara den starka, annars tar han tillfället i akt och försöker kliva över sträcket. Men jag är aldrig en svag person när jag är med Bingó (eller med någon annan häst eller för den delen) Med hästar är det JAG som är LEDAREN. Sådeså!
Sen vet vi alla att Bingó kan vara en riktig liten djävul (!!) uppsuttet. Men det får man ta. Det är så han är :)


Kommentarer
Postat av: Agnes

"Jag heter Knatten, din jävla rövhatt!"

2009-03-30 @ 16:41:17
URL: http://nikonian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: