Självförtroende boost!

Red lektion idag, sista gången för iår. Men jag tackar min kära instruktör för detta år och alla nya saker vi lärt oss!

Blev lite missar med lektionstiderna och det slutade med att Malin stod och borstade Bingó, medans jag sprang upp i hagen för att hämta Stallkamratens Kiljan. Började sadla Bingó, medans Malin gick över till att borsta Kiljan. Skrittade fram pratandes med Malin om just Bingó, och det värmer något så enormt när en person med så mycket erfarenheter som Malin säger så gott om min hästpojke <3
Först och främst håller hon med Gummi om att Bingó är välriden (ME LIKE ALOT!!)
sen håller hon med Gummi om att Bingó är långt ifrån en spatthäst (normen för spatthäst då menat, med stel gång och svårt för diverse skolor och bakbensaktivitet osv osv). Hon menar att Bingó är ovanligt mjuk och fin och bär sig väldigt fint osv för att vara spatthäst. Och för att citera "Man ser inget om man inget vet. Vet man om att han har spatt så ser man det lite lite i bakbenen när han går i fri skritt" :)

Sen sa hon att "du borde ju någongång hört att du är för stor för Bingó" och visst har jag det. Går liksom inte att undgå på något sätt. (Folk lägger sig i för mycket). Men Malin tyckte att jag inte alls är det på något sätt. För så välmusklad, och jämt musklad samt fint musklad och rund rygg som han har. Samt att han bär sig rätt och är posetiv och framåt är inte en häst som inte på något sätt trivs med sin ryttare. Hon menade på att Bingó hade sagt ifrån på annat sätt om han inte kände att han trivdes med vikten!. (som att vägra gå framåt, bli ojämt musklad, putta över mig åt något håll, inte arbeta i form osv).
Hon tycker även att jag har god balans och iom det stör Bingó minimalt.
De är värre för dom hästar som har en normalviktig ryttare (eller ryttare med några kilos övervikt) som sitter obalanserat och stör hela tiden. Den hästen kommer tillslut att sluta gå framåt och hitta andra utvägar för att slippa "schabraket uppepå"


Och som sagt, det värmer när Malin sa så, för jag vet att jag är stor, men jag vet också att min häst skulle säga ifrån om jag var för tung. Han är den fina fina hästen han är idag tack vare mig. Och skulle han inte trivas med mig som ryttare, hade han inte varit så fin som han är idag!

Tänk på det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: