Piggelin

Hade stalltjänst ikväll.. Så åkte ut sent efter middagen och mockade lite boxar och hämtade hyperhäst i hagen. Han är riktigt trevlig just nu, kommer när man ropar och är glad och positiv vid ridning och ja, helt enkelt underbar :D Idag fick han däremot springa i lina. Runt runt runt wrooomade han i trav. Ingen galopp MEN ack vilken ökad trav! (Agnes, Mach's travartrav var ingenting jämfört med Bingó.. typ x'D)

Men stallkamrat som red samtidigt tyckte Bingó såg riktigt flott ut och tyckte även, efter det att han rusat i några varv och tillslut började ta ner tempot lite och trava igenom kroppen. Att han sänkte sig väldigt fint och hade trevlig överlinje samt även vid longering i grimma bar sig fint bakifrån. Och jag kan inte mer än hålla med. Bingó har en bra naturlig form numera i traven, han tar i bakifrån och har lärt sig att bära upp sig själv trevligt utan "hjälp". Dock kommer perioder då han tycker arabtrav med högt huvud är jättefint ;D men då är det ju oftast någon han imponerar på :P

Btw, min häst rasar i vikt :o
Nästan så att jag blir lite orolig..
24 september; 384 och 464 (sadelgjordsmått och bukmått)
6 Oktober; 372 och 432 (samma som ovan)
19 Oktober; 356 och 420 (samma som ovan)

Sist han hade sadelgjordsmått på ca 350 var han i toppform (innan spatten å allt).. Dock var han smalare då än nu.. Är en bit in till revbenen fast han anses smal i stallet :P MEN iaf.. Det har gått otroligt fort med den viktnedgången och jag ska börja öka på grovfodret.. Dock vill jag att stallägarna ska öppna en hösilagebal. HATAR höet och det gör Bingó också.. Men jag menar.. drygt 4kilo hö om dagen (vi pratar kallblod och "ponny") det är ungefär 8-9 kilo hösilage (i grova drag, jag orkar inte räkna ordentligt med torrsubstanser osv).. Men Bingó är ju "svårfödd" dvs han går inte upp 500kilo i vikt genom att titta på 1kilo hö, eller genom att titta på grön gräset.. Utan kräver ganska mycket grovfoder samt krafftfoder under hela året. Men som sagt, ska väl öka på grovfodret lite till :P sen kommer nog hösilaget in i bilden och då brukar vi kunna hålla en trevlig jämnvikt under hela vinterhalvåret :D

(och nej folket, han är inte avmaskad men har enligt träckprovet ingen mask alls ;D)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: