Åh skit

Skrev ju förut att min häst är överpigg. Och ja det är han verkligen.. Helt stissig idag på ridbanan, lyckades dock få lugn skritt och fina övergångar till tölt, ner på ovalen och fick trevlig tölt dock stress hela tidne för han ville galoppa.. Gick över till sommarhagen för att låta honom galoppa lite och hästjäveln tvärsticker med mig för att det helt plötsligt var jättefarligt med en mobilsignal... (som han aldrig blivit rädd för förut). Tänkte köra en diciplin galopp och precis när vi fattar galopp ringer mobilhelvetet igen och hästen bokstavligt talat KASTAR sig fram i 4språngsgalopp, försöker desperat få ner, Bingó lägger sig i pass, slår sedan upp i galopp och är nästan påväg ned för kullen. Styr i panik upp i en snövall men Bingó studsar sidleds och blir helt jävla tossig i huvudet.. Diciplin rider galoppsträckan i skritt, hästen kastar sig fram i något så fort vi har gjort halt och ska fram i skritt igen..
Får honom att skritta upp för backen och skritta i djusnön.. Tar av tränset, sätter på grimman och tar longerpisken och longerlinan och går ut i djupsnön i sommarhagen och longerar arslet ur hästen. FAN ta honom när han gör sådär, för helt ärligt, jag blir skiträdd för honom när han går så.. För själva grejjen är ju att han inte kan parera upp i svängar och i nedförsbackar.. Vi går ju omkull om han skulle dra iväg för långt >.<
Så ibland mina vänner, önskar jag att Bingó vore en trött gammal ridskoleponny som inte gör ett skit mer än vad han behöver.. Men vad sitter jag på för as? jo en som gör sisådär 100ggr mer än vad som behövs!

Om han ändå kunde använda sin energi rätt.. Imorgon vet jag dock en häst som kommer att få springa i djupsnön innan det blir tal om ridning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: