My love <3

Åh, hade ett sådant härligt ridpass på Bingó idag! :D åh, det är de här stunderna som gör allt värt!
Red med sadeln för 3:e gången nu sen vi fick lov att rida med sadel. Funka superfint och idag gick allt verkligen BRA! Inge stress, arbeta fint på voltspåret, ställde igenom i båda sidorna och gav mig en trevlig låg form med längd överlinje! Finhästen!
Trava några varv på volt, fick även bra trav i svåra varvet! :D duktig! travade på med övergångar till skritt under ca10min. Sen red vi upp i tölt och arbetade med böjning. Tror detta är bland de få gångerna Bingó tickar igång DIREKT i ren tölt från skritt (brukar nästan alltid vara några 1-4steg i lite pass eller travtakt innan man hinner reglera, detta med sadel. Barbacka = ren takt direkt). Men nu, rätt upp i ren takt <3 damp ner i form ibland men fokusen just nu ligger på avslappning, egen bärighet, följsamhet och mjuk i sida och mun. Red på ganska intensivt i tölten med några få övergångar till skritt för varvbyten osv. Hästen blev t.o.m svettig (i -10grader och helrakad.. Förstå varför jag rakar min lurvboll??). Red på ordentligt i ca 45 min (fram och avskrittning inräknat). Och hela passet kändes sådär härligt! :) Tror tottohästen gillar sin nya sadel ändå. Även om matte är lite tveksam *vissel*.


Förövrigt har Bingó börjat matvägra igen >.< började för någon vecka sen ungefär. Så då drog jag ned nattmaten från 4kg till 3-3,5kg, men nu den senaste veckan har jag typ fårr slänga ut sisådär 2-3kg per dag. Så jag drog ner frukostmaten ett halvt kilo till 1kg. Men de hjälpte inte.. Natten till fredagen fick han lite under 3kg samt 1kg på fredag morgon.. Låg säkert 3kg kvar, uttrampat och nergrävt i torven.. Natten till idag lördag fick han 2kg och under 1kg på morgonen.. Låg säkert 1-2kg kvar ändå.. Alltså.. VARFÖR äter han inte för :( Det gör mig jätteledsen! Har kraftat upp honom nu så han inte faller ur enormt (och jag kanske ska berätta att han gör såhär ibland, men oftast på våren när han tycker att han ska få äta gräs ist, men aldrig såhär enormt.. samt att han inte ens nu innan han började "matvägra" gick på full ranson.. Han ska gå på 5-6kg kväll och 2kg morgon nu när vintern är som kallast (halm i hagen så där får han ju ingen energi bara "bukfylla")..

Så han underäter ju liksom enormt just nu >.< Veterinären kommer på måndag till en stallkamrat.. Men känns inte som om han kan göra något, då hästen liksom är som vanligt förövrigt, bra tarmljud, inge feber, pigg och alert osv osv..
Inatt fick han under 2kg och får under 1kg till morgonmat imorgon.. Så nu hoppas jag verkligen att hästen ätit upp maten! För det gör ont i mig när han lämnar så mycket mat :( dumma!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: