Info om min nya sadel :D

Yes, nu har jag provlagt den på Bingó. Kommer inte att kunna rida i den på ett tag då han måste programmeras om typ angående sadlar. Dvs lära sig att sadlar inte gör ont osv.
Kommer alltså att först promenera med sadeln på ryggen, både på ridbana och i skog och mark. Kommer även att longera med sadeln på, samt löshoppa med sadeln på.
Detta kommer att ske under typ en period på 3veckor (vilodagar emellan där jag rider barbacka fortfarande).
Sen kommer jag att börja med att tex rida barbacka, sitta av och lägga på sadeln, rida några min med sadeln på, för att sedan sitta av och rida en stund till barbacka. (så jag kan värma upp utan spänningar, och skritta av utan spänningar i rygg, bog och länd). Sen kan man börja rida med sadeln och avsluta barbacka.
Detta under typ en period på några veckor (beroende på hur han svarar för sadeln) blandat med helt barbackaridning. (dvs 2dagar barbacka, sen sadelträning, vila, 3dagar barbacka, sadelvänjning osv). Ni förstår ;D

Kommer även trots att jag sedan kan rida ett helt pass med sadeln rida väldigt mycket barbacka. Dela för att själv inte tappa detta när jag äntligen lärt mig :P och dels för att vila ryggen.
Tror detta upplägg kommer bli bra. Bättre att ta det extremt långsamt och försiktigt än att bara kasta på sadeln och sen få problem igen!.

Iaf här kommer några bilder på sadeln :)














Om vi bortser från att Bingó är fet som en gris så ligger sadeln bra enligt mig.
Ska bli spännande å se vad veterinären säger imorgon då han skulle ut till en stallkamrat
för återbesök. Och kunde kolla på hur den låg när han ändå var där :)
Idag var vi ute på en promenad jag och Bingó bara, med sadeln på ryggen! Han verkade inte alltför obekväm! iaf!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: