Jag säger det igen.

Väljer att publicera detta inlägg igen.
Var god, läs och fundera!

Skenbensmåttet ger, tillsammans med andra exteriöra riktmärken som ländens och korsets utformning, vinklarna i benen, hästens egenvikt och mankhöjden(!), en riktvärde för hur mycket vikt hästens skelett kan bära utan risk för hållbarhetsproblem.

Ett riktvärde är att ett skenbensmått på
20 cm betyder att hästen "håller" för 454 kg i egenvikt.

En häst som väger mer är 660 kg är inte designad att bära någon vikt utöver sin egen utan att riskera hållbarhetsproblem. Hästar över 167,62 cm kan också ha problem att ha tillräckligt starkt skelett för att klara den extra vikt som ryttare och utrustning innebär att bära.

Ju lägre hästens egen tyngdpunkt ligger desto mer vikt kan den bära.
En häst som är 147,32 cm, väger 454 kg, har ett skenbensmått på 20 cm, har en kort, stark ländrygg och bra vinklar i benen kan bära upp till 30-35% av sin egen vikt (136-158 kg) utan hållbarhetsproblem.Det förklarar varför islandshästar kan klara av att bära fullvuxna män som garanterat väger närmare 80 än 60 kg.

Saxat från inlägg som finnes att läsa HÄR


Sen får vi inte glömma bort att kondition och ålder spelar in, men ja. Läs och begrunda innan ni slänger ur er kommentarer om "tunga ryttare på små islandshästar".
Har ni något att säga om texten, är jag villig att diskutera på en VUXEN nivå. Går ni ner på dagisnivå och drar med osanning så varsågoda, ni blir inte publicerade här ändå.


Kommentarer
Postat av: Sandra Nensén

är själv övervikrig och det går inte att lägga ut en bild på en själv och hästen utan att få kommentarer om va fet man är och hur mycket man skadar hästen osv. (har ett varmblod på cm 152cm)

2011-12-12 @ 21:52:09
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: elinor

mkt intressant, bra skrivet Carro! får jag kopiera och publicera ditt inlägg också? tycker bara dte är bra att ha lite kött på benen då det händer att jag får kommentarer om islandsridning och stora ryttare även på min blogg.

2011-12-12 @ 22:55:48
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Sandra

Måste säga att jag känner mig riktigt lättad nu.

Är så jäklans trött på dessa kommentarer om att alla islandsryttare väger för mycket och är för långa!

Har dock aldrig fått en sån kommentar, men många gånger fått höra klasskompisar som kommenterat det i min närhet.



Nu har jag ren fakta att lägga fram för dem så de kan ta och tänka till innan dem öppnar sina stora käftar ;).



Går det bra om jag kopierar och lägger upp på min blogg?

2012-02-26 @ 20:48:02
URL: http://goldponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: