10 Saker ni inte visste om Bingó!


1. Han blev känd på Stavkliniken efter alla våra besök hösten/våren 07-08 som "islandshästen som inte går att bremsa". Positiv eller negativt, ja de vet ja inte hahah!

2. Våran första tid tillsammans bestod av skenturer i skogen innan han vågade lita på mig ordentligt (försökte skrämma upp mig för att se vad jag gjorde, men jag gjorde antingen ingenting, eller drev på. = en häst som kände sig trygg med mig där uppe på ryggen)

3. Bingó var svårlastad under en period, i brist på respekt för människan förstod han inte varför han skulle "tvingas" in i transporten. Efter att ha "väntat ut honom" (med grimskaftet ett varv runt frambommen som extra stöd för mig) i 2timmar så klev han in. Och har därefter alltid klivit rakt på transporten!

4. Bingó är född på island, har bott i dalarna och flyttade sedan till sthlm där han kommer få bo kvar :)

5. Bingó har ett mycket starkt psyke. Som krävts mycket arbete från min sida. Men med starka regler (som aldrig ändras) är han nu uppfostrad nog att han självmant ställer sig vid stenar i skogen så matte kan sitta upp, kan stå lös mitt på stallplan utan att gå iväg osv.

6. Är en riktig enmanshäst och får "panik" när andra rider honom. "paniken" kommer sig utav att han är extremt arbetsvillig och vill göra rätt. Men har svårt att lära sig att tolka andras signaler. Och de löser han genom att bli stark, styv och springig.

7. Är född 1991, och blir därför hela 20år iår! (min fina gammelman <3)

8. Älskar barn, (helst barn från typ 6-10år), Han kan stå i timmar medans barnen borstar, kryper under magen, kratsar hovar och pussar på honom

9. Är en av 3 registrerade Islandshästar vid namn Bingó. Som förövrigt betyder samma sak på Isländska som på svenska. Antagligen var han inte "väntad" då mamman är av okänd stam, men han har en "ganska" känd pappa (pappan har iaf ett 30tal avkommor)

10. Är en riktig tjejtjusare, stallägaren fick bekymmer när vi flyttade in i stallet, då hästarnas vinterhagar ligger precis bredvid varandra, och Bingó mer än GÄRNA hängde över eltråden och pussade på tjejerna! (stallägaren trodde Bingó skulle ha sönder staketet och rustade upp med extra tråd osv). Sen Bingós ankomst har killarnas intresse för tjejerna växt och de är inte ovanligt att hitta Bingó ståendes nere i vinterhagen med ett gäng tjejer på andra sidan staketet "pratandes".



Kommentarer
Postat av: M

Det här var riktigt intressant och roligt att läsa! :)

2011-06-17 @ 13:03:46
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Intressant! Fast visste mycket av det också ^_^



11. Bingo gillar Agnes, det är hans lektant. :)

2011-06-17 @ 16:30:04
URL: http://nikonian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: