Spansk skritt

Det är såhär JAG har lärt MIN HÄST spansk skritt.
Jag kan inte påstå att detta kanske är de bästa eller rätta sättet att göra de på, men de är min teknik!
Bingó är en överambitiös häst som gärna VILL så otroligt mycket, men tappar stinget SÅ snabbt om han inte får rätt respons. Jag använde mig av klicker för att snabbt ge rätt respons på hans försök att göra rätt.
Att lära hästen va ett klick ger kan man göra på många olika sätt. Jag gjorde de enkelt genom att först klicka å ge godis, sen be honom bara att följa mig och stanna, klick å godis.
De lärde han sig fort! ;D

De första jag lärde Bingó var att helt enkelt lyfta på benet när jag peta med spöet. Från båda håll såklart.
Såfort han lyfte benet, klick och godis. Nu har jag tagit bort spöet och pekar bara på benet han ska lyfta.
Jag har även nu tagit bort klickern och "leker" oftast påväg till och från hagen. Alltså inte på ridbanan, utan på en neutral plats.

De var också ifrån hagen som Bingó bjöd på sina första riktiga steg i spansk skritt. Han blir lätt "bakåt tänkande" när man arbetar med honom. Då vi tidigare tränat mycket på att "hålla avstånd från mig" då han gärna vill vara nära. Men påväg till å från hagen ska vi ju någonstans, och då är de lätt att be honom lyfta frambenet lite extra!

Så steg 1. lär hästen lyfta frambenen på kommandon, lättast att börja med spö. Men ta gärna bort och använd handen (peka på benet).

steg 2. få hästen att tänka framåt samtidigt som hästen lyfter frambenet, ev försök sätta kommandot samtidigt som hästen lyfter på benet (kan vara svårt om hästen inte är superkänslig för signalerna). Fokusera gärna bara på ett ben till att börja med, tex höger fram. Låt vänster fram bara ta "ett vanligt" steg, medans höger fram ska ta ett "spansk skrittsteg".

steg 3 är att koppla ihop alla dessa kommandon. För Bingó och mig har de tagit 1år, Då jag var tvungen att lägga det hela på hyllan ett tag för att han vart så stressad när han inte förstod. Men nu efter typ 3månaders vila ifrån den träningen har allt fallit på plats :)

Och kom ihåg att ha tålamod och de är aldrig hästens fel om den inte förstår, de är tyvärr bara du som människa som är otydlig eller sätta för höga krav! :) De ska vara lätt att göra rätt! :)

Ska också försöka få en film på när han faktiskt går i spansk skritt :)
Men får se när de blir!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: