Torsdagens stallstund

Yes, missade att skriva igår, eller ja.. Jag hann inte ^^. Var bortbjuden på middag!
Iaf, dagen började i stallet kl jättetidigt (typ strax efter 7). Iom snökaoset hade stallägaren lite panik över hur hon skulle hinna till stallet innan jobbet. Så jag var snäll och tog utsläppet.. De ångrade jag ju lite bittert när jag fick pulsa fram i midjehögt snö bitvis (jävlar va de hade blåst och drivit upp).
Alla hästar var ute typ halv 10 xD HELVETE va de tog tid! De fick även äta sin frukost inne, medans jag skottade lite vid grindöppningarna osv :P
 
Tog direkt och red Kelda, vi tog oss till ridhuset och hon reds på Hackamoret. De var alltså andra gången hon gick med hackamore och vilken skillnad! Nu hade poletten ramlat ned lite och hon förstod lite bättre vad jag menade!. Och så kul det var sen då :D Red trav i 3stora serpentinbågar. Med en volt vid mittenbågen. Började i skritt, skrittade i "böjarna" och travade på rakt spår, (om ni förstår vad jag menar?!?). Igångsättningarna till traven var faktiskt bra, hon slänger sig lite för mycket nedåt ibland utan att ta för sig framåt. Men med bättre styrka kommer det nog!. Nedtagningarna var fina de med, bitvis ville hon inte riktigt stanna, så då fick jag ta lite i henne, annars stannar hon på utandning :P 
Sen fortsatte jag med att trava oavbrutet på serpentinerna med volt på mitten serpentinen. Ibland släppte hon helt sjukt bra och ibland slutade jag rida och ge henne stöd :D haha
Tog några galopper också och ja, vilken skillnad på kvalitén när hon har hackamoret. Märks att hon tycker att jag stör lite när jag fifflar med mina händer när hon har bett! Så nu måste jag bättra mig! Iaf, hon galoppa riktigt trevligt, taktrent, stora rörelser och bjöd på form i kurvorna :D MIN fina tjej! Vi galoppar oftast runt 4kanten, men idag "tog vi oss ifrån sargen" och fick in en jävligt stor volt ist xD hahaha, men vi är påväg iaf :) och de är jag som "inte kan", så de ska bli riktigt kul att se hur de hela utvecklar sig till våren :D
 
Började sen att nosa på slutorna, och hon är ju mer lättlärd än någon annan häst jag suttit på. Gjorde en halvdan sluta (ur ett riktigt dressyrperspektiv, men riktigt bra för att vara första gången med mig som ryttare) fick beröm och klapp, sen gör vi om det vid nästa långsida och hon gör den typ perfekt i 2steg :D Min fina tjej! Vad hon verkligen vill göra rätt och hon förstår liksom vad man vill. Eller, vågar kanske lista ut lite vad det är jag vill!.
 
Avslutade sen med skänkelvikningar ut till spåret med igångsättning till trav, och jävlar vad hon släppte fint där, rullade på i trav några varv i båda varven och hon går i lång och låg form med bärighet, rätt takt och sväv!. Åh yes, äntligen! VILKEN KÄNSLA!. Efter det promenerade vi hemåt. SÅ otroligt duktig tjej!
 
 
VärldensfinasteKelda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: