Tävlingsdebuten

Åh så otroligt stolt Matte jag är idag :')
Kelda skötte sig helt exemplariskt idag! Riktigt nöjd över ridbarheten hos henne trots ny plats, ny utmaning osv!.
Lite uppe i varv inför Fyrgången (V5), fick dock tillbaka henne snabbt och trevligt i skritten!. Allt grundjobb gav resultat idag kan man lugn säga! Jättelätt att få henne att fokusera genom att bara böja och ställa henne i skritten.
Framridningsbanan var riktigt obra!. Ena kortsidan var riktigt ostabil och underlaget släppte! Läskigt!.
Så travade något varv på volt, något varv i tölt, 2galoppfattningar. Sen resten skritt på grusvägen (man kunde ligga på volt iaf!). 
Lite läskigt första varvet inne på banan, reagerade inte alls på ljudet (musik och speakerröst), lite stel i början av tölten (något yttelite passtakt) men hon slappnade snabbt av och töltade på riktigt trevligt!, jättefin övergång till trav, i traven kändes hon överiladi början, och hon kändes lång och flack, dock ser de faktiskt ganska OK ut på filmen! hehe. Skritten ville jag inte pilla med, gav henne relativt långa tyglar och "juckade" bara med i rörelsen, sen den där galoppen. Riktigt nöjd över MIG SJÄLV där! Kelda springer på som en tok och jag rider inte en sekund. MEN JAG VÅGADE! Kändes så jävla bra! Och jag var så galet galet nöjd över den ritten! Vi belönades med
Domare1; Tölt 5, Trav 4, Skritt 5, Galopp 3. Snitt, 4,3
Domare2; Tölt 4, Trav 4,5, Skritt 5,5, Galopp 4. Snitt 4,5
Domare3; Tölt 4, Trav 5, Skritt 5, Galopp 4,5. Snitt 4,6
 
Som sagt, Jättenöjd och jag är riktigt nöjd över poängen!. 
Tölten vart avsevärt mycket bättre efter ett varv ungefär! När hon och jag slappnade av lite!
Traven var lite flack och bitvis nästan 4taktig, Men när jag tog tillbaka henne blev hon riktigt stabil och sista halvvarvet gick hon faktiskt riktigt bra! :)
Skritten, ja den var liksom skritt!. Och galoppen var "springig" och flack/4taktig.
 
Ska bli jättekul att träna nu i vinter, öva upp galoppen. LÄRA mig RIDA i galoppen och se hur poängen ökar iom hur hennes ridbarhet ökar och hennes egen balans! :) 
 
I Tölten (T7) var hon stabilare!. Kändes som att hon "fattade grejjen" och jag vart faktiskt glatt överraskad över hur fin hon var! Riktigt riktigt kul :)
 
Domare1; Långsam tölt 4,5. Valfritt 4. Snitt 4,3
Domare2; Långsam tölt 5,5. Valfritt 5,5. Snitt 5,5
Domare3; Långsam tölt 4,5. Valfritt 4,5. Snitt 4,5
 
Här tyckte jag dock att de var synd att den ena domaren bara såg den kurvan Kelda ville galoppera i, hahaha.
MEN jag är ändå så stolt över henne!. I situationer som Bingó inte klarade av, skötte hon galant!
Hästar sprang förbi i högre tempo tölt, Kelda helt fokuserad på mig och fortsatte i samma tempo, lyssnade riktigt fint på nedtagningarna!!! och gick liksom att påverka på ett positivt sätt :)
 
Filmer på ritterna kommer såfort de har laddats klart på Youtube!
Mer om filmerna (och lite annat) kommer i de inläggen ^^ (jag kommer tjata sönder er om den här tävlingen nu hahahah)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: