I bootsens värld

Detta inlägg har jag publicerat förut, samt har även publicerats på en annan blogg, som numera är nerlagd(??) Iaf nu publicerar jag den igen :)

 

Boots är ett väldigt bra kompliment till långsiktig träning av Islandshästen!. Alla hästar har
svagheter och olika typer av boots ger olika resultat på olika problem.
Jag kommer gå igenom 3 typer av boots, den lätta skyddsbootsen, den lite tyngre sk ”klockan” och
våra bly viktboots!.


Vi börjar med det lätta skyddsbootsen!

 

Dessa skyddsboots används just som skydd!.
Finns i både svart, natur och vit. Med eller utan kardborrband!
Dock föredrar jag dessa med kardborre, då de utan kan vara lite krångliga att sätta på / ta av.
Samt att jag upplever att de utan kardborre sitter tajtare runt karleden och därmed skaver det lite
mer. (dock min upplevelse, behöver alltså inte vara så på alla hästar)
Används tex på häster med sämre balans, där risken för balltramp ökar.
Eller på hästen med stora rörelser, så att hästen själv känner att den har skydd och därmed vågar ta
ut rörelsen ännu mera. Används också vid passträning, där balltramp är vanligt!
Bootsen väger sällan mer än 70gram och är därmed väldigt lätta och kan med fördel användas vid
varje träningpass om man så vill!
Dessa boots tillför inget mer än skydd då vikten är så låg, alltså ökar inte hästens aktion med dessa,
och takten störs inte eller märkvärt!.

 

Nästa typ av boots är en sk. Viktningsboots, dessa går under namnet ”klockor”

 

Dessa finns i vitt eller svart, här föredrar jag dock vita, då dessa även kan användas på tävling där
vita boots är att föredra!.
Den här typen av boots är även viktade, och kan väga från 190-300gram. Tänk dock på att nya
tävlingsregler säger att ett enskilt ben inte får bära vikt över 250gram.
Vikten är fördelad runtom på dessa boots, alltså är gummit lika tjockt hela varvet runt!.
Vissa boots är helt rundade, medans vissa kan har en liten ”klack” eller ”kil” inne i bootsen, denna
”klacken” ska passas in bakom ballarna mot strålen, då ligger bootsen mera still och spännena
ligger då alltid mer estetiskt sätt utåt.


Den här bootsen har även ett syfte, mer än skydd som vanliga lätta skyddsboots.
Då dessa har en vikt ökar den även aktionen på hästen, den här typen av boots fördröjer rörelsen
och för rörelsen framåt och rundar den. Bra för hästar som kortar upp frambensrörelsen och därmed
tappar takten, lär hästen att ”ta för sig” framåt.
Det var nog mer vanligt förr att man även använde dessa boots på hästens bakhovar, då på
travtaktiga hästar. Dock är det inget jag rekomenderar!.

 

Tillsist har vi de sk. Blybootsen.

 

Dessa boots finns endast i färgen vitt (de som är svarta kallas avelsboots)
Finns i vikter från ca 150-350gram. Även här gäller regeln MAX 250g per hästben på tävling.
Dessa boots har vikterna centrerade vid ballarna. Alltså i bak och på sidan av hoven. Ingen vikt i
fram!

Därmen reagerar hästen med att öka rörelsen uppåt mer än framåt!.

Bootsen finns här i läder och gummi. Gummi är dock att föredra då dessa inte drar åt sig vatten, och

därmed blir vikten oförändrad även vid regnväder på tävlingsbanan!.
Dessa är mer populära på tävlingsbanan då man får en mer tydlig aktion.
Just dessa boots bättrar även traven (av egen erfarenhet) då frambenet gör en större rörelse, hinner
bakbenet landa och hästen blir därmed av med sin 4taktiga trav.


DOCK bör viktade boots användas med försiktighet!, man bör aldrig rida med dessa regelbundet!
Har hästen taktproblem härstammer det troligen från något, och man bör ta reda på vad och varför
INNAN man viktar upp!. Annars är viktade boots ett bra kompliment till vanlig träning, och hästen
bör känna sig ”hemma” vid bootsen innan man slänger på dessa på tävlingsbanan!

 

 



Kommentarer
Postat av: Frida

Intressant :) Fast skyddsboots finns ju i alla möjliga färger, jag har ett par lila!

Svar: haha ja absolut, jag syftade dock på modellen hon har på sig där. dvs gummiboots :)Neopren boots finns ju i alla färger och modeller :) Kelda har ju ett par i lack ju :D
Carro

2013-02-15 @ 21:52:24
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Frida

Svar: Men gummiskyddsboots finns också i massa olika färger, det är sånna jag har :)

Svar: Haha okej då, men de är väl oftast dessa man ser på våra islandshästar iaf ^^
Carro

2013-02-16 @ 16:26:46
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Frida

Svar: Dom är nog vanligaste överallt :) Haha, nu kände jag mig himla tjatig :)

2013-02-16 @ 20:21:53
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: