Jag kan också ta upp ämnet

Överallt nu, kanske iom Islandshäst SM:et som gick av stapeln i veckan. Bloggas det nu fullt om hurvida ens egna häst fladdrar med frambenen eller ej.
Helt plötsligt är det ibland det enda som står, "ridpasset gick bra, jag såg i skuggan hur hen fladdrade/sprattlade med frambenen... "
Vart försvann den tanken om att rida fram en hållbar häst? Många lägger också numera upp bilder i "felsteg" i tölten och traven där hästen har ett "flashigt" steg, men i övrigt är starkt travtaktig, passtaktig eller 4taktig (trav då). Hästen är spänd och kort i hals och har sänkt manke samt tappat bakdel, men lyckats med konstycket att lyfta frambenet i en vinkel.
 
Jag är inte den som är den, Jag köpte Kelda av den anledning till att hon naturligt har en fin aktion. MEN hon rids inte med aktionen i fokus. Bärighet, takt och tempo prioriteras LÅNGT innan aktionen. Som hon bjuder på som bonus! Kelda är väl lite drygt töltad i 1,5år, och ännu är hon inte stark nog för den flashiga aktionen, som folk gärna klämmer fram i unga hästar. Varför ska vi ha så bråttom för?  
 
Jag blir både ledsen och rädd när vi premierar aktionen så starkt. Jag VET att tävlingsregelementet är skrivet så, och ska ändras som tur är. Men vad ser vi för glädje i att hästarna pressas, tävlas och tas av banan i ung ålder för att de antagligen inte håller längre än så?.
Jag tar långt hellre en välriden häst, med bra register i tempot, taktren och lättväxlad. Än vad jag tar en flashig men "knepig" häst. Missförstå mig inte, det FINNS välridna hästar med alla delar på plats, men jag hårddrar det hela lite.
 
Visst kan jag också vara en av de som tittar i skuggan och förundras över hur Kelda "viftar" med sina framben, men däremot kläms hon inte ihop, aktionen är inte framstressad. Utan kommer ifrån en välriden ung häst som tar i bakifrån, sätter sig på bakdelen, lättar upp i fram och öppnar upp bogen. Det är den hästen som är den roligaste att rida också, Varesig den viftar glatt med frambenen eller ej!
 
 
Bingó, välriden i balans, Inte så flashig eller hur? Men däremot helt underbart rolig att rida!
(och vad jag saknar att dansa fram med denna häst, även om det nu inte hör till den här texten)
 
 
 

Kelda, lite "flashigare", men i balans och ridbar.
Saknar grundstyrka för att orka med överlinjen helt. Men det kommer.
Ridbarhet går inte att stressa fram. Den kommer som belöning på hårt arbete!
 
En ridbar häst kan se ut på olika sätt. Denna bör lyftas fram mer än vad den gör, varesig den har brist på aktion eller ej. Vad som däremot gör mig glad, är domare som tar sig tiden att skriva en kort kommentar som "trevlig visning" / "välriden häst".
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Frida

Håller helt med dig, jag har ju hållt på i snart 4år med Guffi och har aldrig ens haft en tanke på bensprattlet. Sen kan jag själv erkänna att jag är rätt dålig på att se om en häst går helt korrekt på bild, fast jag borde verkligen kunna som fotograf :p

Svar: Bilder är svåra att bedöma, men när det är så tydligt, dvs halsen är så kort att ryttaren nästan har hästens huvud i famnen och man tydligt ser att bakbenen inte trampar in under tyngdpunkten på hästen, ja då är något fel, även om den har "aktion" på bilden så är det på bekostnad på hållbarheten och framförallt ridbarheten.
Aktionen ska ju ses som ett plus, men vi Islandsryttare har ju själva satt oss i den sitsen där vi premierar aktionen så högt. Jag är iaf väldigt glad över att det kommer bli en förändring i den frågan. sen får man ju se vad det ger för resultat sedan :)
Carro

2013-07-08 @ 09:00:56
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Elinor

fast jag håller inte riktigt med där, för att få bra poäng krävs ganska mkt mer än bara bensprattel faktiskt. Min häst har alltid haft rätt mkt aktion i sig själv men det är inte förän han har blivit samlad, lösgjord och och går i en trevlig form och med bra bakbenskliv som vi har börjat nosa på de fina poängen. Förut tyckte jag också att dom inte betalade tillräckligt för en trevlig form (har alltid fått kommentarer som bra form mm) Men nu när jag börjar komma upp i nivå börjar jag förstå vad de är ute efter och nu har han fått så pass mkt styrka så att han går både i trevlig form och har bra tryck uppåt. Allt hänger liksom ihop är hästen samlad och lösgjord så hänger aktionen med på köpet och för att komma upp i poäng behövs alla delarna. Det räcker inte med att bara ha bra takt och aktion men det räcker heller inte med att bara ha en trevlig form och inget tryck i hästen. Jag har nosat på 7or på det mesta och jag tycker faktiskt inte att min häst går i någon dålig form och det tycker inte min gamla dressyrtränare som tävlat dressyr på svår nivå heller. Jag har också fått många plus för god ridning så så himla illa kan det inte vara.

Svar: Fast jag tro du har missförstått hela mitt inlägg. Jag säger aldrig att du vinner på enbart aktion, eller enbart för att hästen är välriden och i balans/form.

Det jag menar är att folk anser att det är vackert med stor aktion, även om hästen i fråga är spänd och har taktfel. Att man väljer att visa sånna bilder på sin häst bara för att aktionen är "stor" på den bilden.

JAG vet att det krävs mer än aktion för att komma upp på sm nivå, men jag vet också att den behövs i sammanhanget. Det handlar om att rida fram en häst med fokus på hållbarhet och harmoni.

Jag diskuterade aldrig riktigt det du ifrågasätter i din kommentar :) Jag konstaterar det jag sett på flertalet bloggar, där dessa människor inte tävlar på SM nivå ;)

Att hästen bjuder på trevlig aktion är bara positivt, men det ska komma från att hästen arbetar rätt med bra förutsättningar. Inte att hästen pressas ihop med hjorthals och sänkt rygg ;) (vilket de bilderna jag såg under den svängen var).

Jag drar inte alla under samma kam, utan ifrågasatte. Jag tog eller aldrig upp något om hur dagens tävlingshästar rids eller används. :)
Carro

2013-08-12 @ 21:46:05
URL: http://raggsockornas.blogg.se
Postat av: Elinor

att rida hästen med hjorthals och sänkt rygg är aldrig bra såklart :P

Men sen när jag rider unga hästar fokuserar jag alltid först på att rida dom mkt framåt och hitta hästens egen balans, självklart ska dom aldrig gå med hjorthals men till en början vill jag ha dom i en fri avslappnad form, jag tycker inte det är fel att rida i naturlig fri avslappnad, liksom hästens egen form. Sen när de har byggt upp kondition, balans, styrka och vilja och hästen har hittat gångarterna och går rent då börjar jag jobba med att stärka dom med tekniska övningar och få fram formen. Men jag tror inte att det är bra att börja pilla för mkt med tekniken direkt. Först ska man ju bara ha kul liksom, sen om hästen i sig har mkt aktion är det ju inte så mkt man kan göra åt :)Men jag förstår vad du menar det är alldeles för mkt hård ridning och att hästarna bara går på fräs. Man vill ju att hästen tar i och rör sig tjusigt för att den är samlad och avslappnad inte för att den liksom rids på fräs. Haha rörigt men jag tror du förstår ändå :)

2013-08-24 @ 18:12:58
URL: http://raggsockornas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: