Långt tävlingsutlägg

Igår då, första maj och 1grad varmt och snöfall. Mmmm, hääärligt att sätta sig i bilen med hästen i lådan kl 7 på morgonen. Eller inte! Men iväg åkte vi i hopp om att solen tillslut skulle titta fram och graderna sakta stiga uppåt. Blåste gjorde det också, i massor!
 
Väl framme på Ensta fick Kelda mot sin vilja husera en 40min i transporten (snöfall och storm) och jag och mammsen satt kvar i bilen och åt lite frukost innan det blev dags att göra sig iordning för första starten, V5.
På framridningen var Kelda PIGG men det hade iaf slutat regna/snöblaska. Blåste gjordet det som sagt dagen igenom, så de kan jag väl sluta tjata om ;). Pigg var hon och det tog ett tag innan hon kunde skritta någorlunda, trava fram på volt, la några språng galopp och växlade mellan volt och fyrkanten. Lite skritt innan uppvärmning i tölt, kändes flott och trevlig. Räckte där och vi skittade fram till collectingring. Väl inne på banan försvann delar av Keldas mjukhet och det gick inte riktigt att påverka henne i tölten, tölten i sig var okej, vi tappade dock överlinjen iom att jag inte riktigt kunde påverka henne. Traven sen tyckte jag var kanon, hon hade tempo, energi, sväv och stabil form, skritta gjorde hon också, riktigt bra för att vara Kelda i en tävlingssituation ;) och galoppen var bra!
Vi fick dessa poäng;
Tölt; 4,5 5,5 5,5 (helt okej och över förväntan)
Trav; 5 5,5 5,5 (här hade jag hoppats på liiite till)
Tydligen svag energi/energifattig och svagt sväv/ok sväv
Skritt; 5 5,5 5 (poängrekord på 5,5, det var kul!)
Galopp; 5 5,5 5 (poänrekord igen med 5,5)
Totalt; 4,9 5,5 5,3 och ett snitt på 5,23

Det gav mig en 6:e placering och jag låg då i B-final, en strykning skickade dock upp mig i A-final!
 
Vi skrittade lite och sen in för T8:a uttagningen.
Här kändes hon okej igen, lite svår att påverka och jag fick inte in känslan. SÅ TRÅKIGT. Vet inte om de var kylan, blåsten eller något annat. Men känslan infann sig inte riktigt. Rollig i vänster varv i kurvorna, bättre i höger, något mjukare och stabilare
 
Tölt Vänster Varv; ,5,5 5 5,5
Tölt Höger Varv; 5,5 5,5 5,5
Totalt; 5,5 5,3 5,5 och ett snitt på 5,43
 
Här gav dessa poäng mig en plats i B-finalen.
 
Liten lunch och vila innan det blev dags för B-final i T8:an.
 
Red fram 10min typ, mest skritt och några övergångar upp till tölt.
 
Kelda kändes pigg och fräsch när vi red in på banan och töltade på rätt bra,
Vänster varv belönades med 5,5 5 5,5
Höger varv belönades med; 5 5 5,5
Totalt slutade vi på 5,25 och det blev en 8:e plats.
 
I hovbeslagskontrollen kommenterade ena domaren att Kelda var något röd i munnen på höger sida. Blir helt klart att diskutera detta med en veterinär för det känns inte bra i magen!
 
Kort vila innan det var dags för A-final i V5
 
Här vågade jag knappt hålla i Kelda alls, inte för att jag har någon typ av "hård" kontakt med henne i vanliga fall (tvärtom, vet inte hur många som skriker på mig att jag måste sluta glappa, haha)
I tölten kändes Kelda allmänt tråkig, alltså förstå mig rätt, hon var mjuk och framåt, hade bra takt och bra tempo. MEN hon kändes lång och "ur form", traven kändes bra, lite trött, skritten helt okej och galoppen katastrof ;) haha
Poängen blev dessa;
Tölt, 6,5 5 5,5 (Vi fick en 6,5!! Bästa än så länge! Långt ifrån vad min känsla sa mig!)
Trav; 5 5 5,5 (som väntat)
Skritt; 5 rakt igenom
Galopp; 4,5 4,5 4 (låååång, låg och flack)
Totalt 5,04 och en delad andra plats!
 
Jag är väldigt nöjd med Kelda, hon var som en ängel rakt igenom. Små saker som att hon inte försöker beta trots att hon står på en äng med gräs och grimskaftet hänger löst. För hon VET att hon inte får och att det är lönlöst att försöka. Likväl var hon riktigt bra i collectingringen, där kan hon flippa lite. Taggad ;)
 
Nej, jag är nöjd, poängmässigt låg hon över det hon brukar ligga på tävling, men det var bra ekipage där och Kelda är trotts allt BARA 7år! Icke att förglömma!. Jag vet att med mer styrka så kommer hon att hävda sig mycket bra. Hon gör det redan nu!. Men det räcker inte när träningstimmarna är få jämfört med hästar i högre ålder!. Ge oss några säsonger så kommer vi nog att visa vad vi går för tillslut!.
 
Nu kommer Kelda få en minivila, idag skrittades hon ut barbacka och imorgon får hon nya skor. Sen blir det vila hela veckan troligtvis. Iaf minst till onsdag :)
 
Och juste, träffade på så otroligt fina människor på tävlingsplatsen. JAG ÄLSKAR stämningen på våra tävlingar. Åh kärlek på oss underbara Islandsmänniskor!
Så fina kommentarer från många söta tjejer, så kul att höra att andra tycker Kelda är "mycket läcker", "riktigt fin", "otroligt söt" och allt fint vi fick höra!. Gulle er!
 
Och är det någon som har bilder på oss från gårdagen? Jag vore evigt tacksam om jag kan få se dessa!
Kan betala en symbolisk summa om det är som så :)


Kommentarer
Postat av: Sofie

Kan hända att jag har lite bilder på dig och Kelda från T8 och om det visar sig att jag har så kan jag skicka dem till dig om du vill.

Svar: Åh det vore jättegulligt av dig om du råkade få oss på bild :D
Carro

2014-05-03 @ 12:12:56
URL: http://svalurfravogum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: