ChokladBiskvier

Ja, jag älskar, verkligen ÄLSKAR Biskvier, skulle kunna äta mig till döds på dem!
Men, jag har faktiskt aldrig bakat dom, för att jag har trott att de skulle vara jättesvårt, men tji fick jag!
Riktigt enkelt faktiskt!
 
Läste runt och såg att bottnarna oftast var svårast att få sådär härligt sega, med en liten hårdare kant.
Måste säga att jag lyckades perfekt (nybörjartur?) och jag är riktigt nöjd! :D
Detta ska jag absolut göra fler gånger!! 
 
 
Kastar ut receptet om någon vill göra dessa godingar! :)
 

Botten;
400gram Mandelmassa
1,5dl Socker
3 Äggvitor

Smörkräm
Sockerlag, 1,5dl Strösocker, 1dl Vatten
6 äggulor
300gram Smör
4tsk Kakao

Topping;
250gram mörk choklad
15gram smör

Gör Såhär;
Börja med botten, Riv mandelmassan grovt.
Vispa äggvitorna till ett löst skum.
Blanda i sockret, vispa lite.
Vänd ner mandelmassan i omgångar!
Spritsa ut på bakplåtspapper ca 25st (dessa blir normalstora)
Grädda i Ugn, 175grader ca 13min.

Smörkrämen görs följande;
Blanda ihop sockerlagen (socker och vatten)
och låt koka ihop (ca 10min) GÖR ”Trådprovet”
(Trådprovet = Ta en droppe sockerlag mellan pekfinger och tumme.
Massan ska bilda en tråd när man för isär fingrarna!)
Medans sockerlagen kokar, vispa smöret mjukt och följsamt.

Vispa äggulorna kraftigt samtidigt som du försiktigt häller ner den varma sockerlagen.

Börja vispa smöret, häll ner äggblandningen lite i taget, akta så det inte skär sig.
Vispa tills smörkrämen är blank, slät och smidig.
Tillsätt kakao och vispa tills krämen återgår till att vara slät och fin.

När bottnarna är kalla, lägg på smörkrämen på UNDERSIDAN av bottnarna.
Försök att göra små ”toppar” av smörkrämen.
Ställ i kylen 1-2timmar.

Värm chokladen över ett vattenbad tillsammans med smörklicken.
Låt svalna något innan du doppar kakan. Ca 25grader
Ställ i kylen tills chokladen stelnat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: