Upplyftande och inspererande

Idag körde Bingó och jag markarbete, dvs jag knalla bredvid med tyglarna över halsen på Bingó och tränade halt och ryggning.

Tittade på ett program på 2:an för någon vecka sen (danskt program)
Där dom gick igenom hästens känslighet i bla. munnen, för vikter (lodräts sits ftw), och för skänklarna. Där gick dom tex igenom att alltför många hoppryttare hamnar för långt fram med överlivet och därmed stör balansen, hästen hamnar på bogarna osv osv. Sen också om hur man får säker sits och hur dressyr ryttarna överarbetar med tex. sporrar. Sjukt intressant! Sen fick vi se ett ekipage som tränat i 2år tillsammans, och där ska vi snacka mjuk ridning. Hon visade från marken hur lätt det är att få en häst att rygga med ett lätt lätt "tryck" i hästens mungipor (hon hade alltså INGET bett utan använde sina fingrar).

Iaf jag blev sjukt impad och sjukt inspererad :P Så ut for vi på ridbanan och ja, Bingó fatta nog allt fort! Han ryggade med det lättaste tygeltag jag fan någonsin tagit ^^. Gjorde halt jättefint och hängde inte alls i tygeln efteråt. Lyssnade verkligen superduper och jag kände hur han växte också i och med att han förstod att han gjorde rätt och att matte vart stolt :') Detta ska det tränas mer på! Drömmen vore ju att även Bingó (trots år av föredetta ryttare som dragit i munnen pga att han är så pigg och framåt och "stark", samt att han även är islandsinriden, vilket säger en hel del) ska klara av detta. Det vore så mycket skönare för oss båda!

Imorgon ska jag göra samma sak, för att sedan sitta upp och testa detta uppsuttet också i några minuter. För ja, jag har tröttnat på våra rutiner, och hur jag lätt hamnar i samma spår igen, dvs "dragkamp". Han smyghänger, jag smyghänger osv osv. Men nu, nytt oskrivet blad! :D
Jag vill även göra min tränare stolt över oss ^^. Visa att vi visst kan gå jättemjukt och avslappnat. (ett helt ridpass då xD inte bara korta stunder i skritt).

Kan fortsätta svamla om programmet och om hur det fick mig att få en AHA känsla. Jag vet att jag inte är en perfekt ryttare, men just det gör mig gott, att veta om fel och brister. Annars kommer man ingenstans. Nu har jag ett nytt mål att sträva efter (iaf i skritten då, eftersom vi inte än på ett tag får trava eller så). Förstå när detta funkar super i skritten och vi sen får börja trava. Woow vilken häst jag kommer att ha sen (om allt nu funkar som det ska xD)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: