Gummikurs i ord

Gårdagen vart en lång lång dag. Började redan vid halv 7 för mig, upp och åka till stallet och ha stalltjänst. Packa och ha mig i stallet och vid 9 kom pappa och mamma med transporten och stjärnan till häst gick bara rakt in (som om han skulle våga göra något annat..) Iväg till Västergårdens nya fina ridhus och installera oss i en jättefin stor härlig box med halmbädd :D Bingó vart lite fundersam över det faktum att det låg halm där inne.. Matte, det här har vi ute i hagen ju?? :o

Första lektionen var kl 10:30 och den reds tillsammans med gamla stallkamraten Marie och hennes fina fina hästpojke Hrokur :) Gummi frågade vad jag ville "ha ut" från kursen. Och ja sa att jag ville träna på formen i tölten. Han ber mig att på volt visa trav och tölt. Travar runt ett tag och Bingó är trevlig, lite stissig över folket som satt och tittade på kortsidan men annars fin, han ber mig visa tölt och han töltar på i form och är allmänt trevlig. Och jag fick sen rida fram till Gummi som tyckte att för att citera "Han ser väldigt välriden ut och han gör det du säger åt honom att göra, utan protester" Välriden? Min häst?? :D:D:D:D helt underbart att höra!

Vi skulle nu enligt Gummi utveckla tölten mer, dvs mer öppnor, skänkelvikningar, slutor osv i tölt för att höja bärigheten och öppna upp bogen mer (få mer rörelse framåt och uppåt) Så vi pysslade lite med det första lektionen. Red på volt och flytta in innerbakbenet under oss. Sen helt plötsligt hade Marie lämnat oss ensamma och jag och Bingó fortsatte runt Gummi 10min till :)

Lektion 2 reds enskilt och nu fick jag en öronsnäcka som fungerade, Började med att flytta honom på volt och finslipa på övergångar från skritt till tölt. Att Få Bingó lugn i skritten (kortkortkort skritt) i form och lätt i handen, sen direkt ut korta skritten (utan något steg i mellanskritt då alltså) rakt upp i tölt utan att tappa formen, bärigheten eller innerbakben (skitsvårt xD) MEN det fungerade så jävla bra. Jobbade mycket på volt men fick även rida längst 4kanten och då arbeta med att ställa honom inåt, utåt, inåt osv. Aldrig helt rak liksom utan alltid lite böjd i bålen. Red öppnor och volter och Bingó behöll formen hela tiden :D Styvade han sig skulle jag rakt in på volt igen..

Och jag ska säga er folket. Att sitta på min svåra men ack så underbar häst, och höra i örat från Gummi "Där går han riktigt fint känner du?" Eller "ställ honom lite innåt, sen lite utåt... Helvete där går han riktigt riktigt bra" eller "det ser riktigt underbart och lätt ut nu, känner du?"

Är bara några av det han sa under min ridning. Helt underbar känsla att någon så stor tycker sådant om min häst :'D Och det enda liksom han kommenterade "negativt" var "akta din ytterhand" ja hejj jag är lite väl aktiv i den handen ibland på volt xD speciellt i vänster varv. Men det var liksom typ det enda negativa han sa :D


jag ska väl inte säga att jag lärde mig något nytt. MEN jag fick bekräftelse på att vi var påväg åt rätt håll. Som han sa, nu är det bara finliret kvar. Du har gjort det grova jobbet.

Så vi ska nu träna arslet av oss genom att rida dessa övningar i tölt; Öppnor, skänkelvikningar, slutor och länga samt korta tölten. Sen ska vi även länga och korta skritten mycket. Så Bingó blir mer elastisk :)


Okej, långt inlägg jag vet, men jag hade kunnat skriva ännu mera xD

Nöjda och glada landade vi på stallplan vid 17 och Bingó fick gå ut till kompisarna och rulla sig i hagen ^^. Välbehövt för honom <3 Världens bästaste häst

Juste! Glömde säga att Gummi även var mäkta imponerad över hur fin Bingó var trots spatten. "Oftast sänker spatthästarna sina ryggar och skjuter ut underhalsen. Riktigt underbart att se en häst arbeta så bra i både tölt och trav som Bingó"

Jag är som sagt nöjd :) och glad över vilken pärla jag har <3


Kommentarer
Postat av: Sofie

Kul att du ridit för Gummi och att han tyckte Bingó var fin.

Du ska vara glad som har en så fin och snäll häst.

Det är jag när det gäller min häst.

2009-10-12 @ 12:26:25
URL: http://svalurlover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: