Eskalerat runt klick/trickträning

Som alla vet så har jag bilddagboken, där numera regerar hästtjejer i antal och fler och fler av dessa tjejer (ofta väldigt unga 10-15) har nu börjat med att trickträna sina hästar. Det mest häftiga är ju såklart att hästen ska kunna stegra (att detta i många fall rent utav är farligt och att stegring (enligt mig) inte är något man ska lära sin häst, pga misstolk och tänk om det händer någon annan något när denne leder din häst till och från hage? osv osv). Men såklart är stegring det coolaste och ger högsta woow känslan och ger flest kommentarer och besökare.
Näst efter är såklart ligg, där man ofta ser folk lägga sina hästar ner via kompliment (dvs helt enkelt putta omkull hästen).
Vad hände med det vanliga förhållandet till hästen, absolut kan man utveckla ett förhållande som enbart tidigare baserat på ridning. MEN FÖR MIG, ur mitt perspektiv. Blir jag MER imponerad av folk som verkligen har en relation till sin häst, där man ser att hästen har tillit till ägaren, men utesluter trickträning.
Förstå mig rätt, ni får trickträna hur mycket ni vill och lära era hästar precis vad NI vill, jag klandrar er inte.
Dock är det inget jag strävar efter i min hästhållning!.
Jag strävar efter samförstånd både från mark och uppsuttet. Jag vill ha en häst som litar på mig, och väljer att respektera mig likväl som jag respekterar hästen och ger den tillit! Vart ligger respekten till hästen om man "tvingar" den att utföra diverse konster?.
Vad som berör mig är människor som har det där osynliga bandet med hästen, där hästen blir en spegel av människan. Där allt är harmoni och inge stress eller psykisk press. Där de är MÄNNISKAN som reagerar på signaler och inte hästen. Där människan helt enkelt rättar sig efter hästen och skapar ett harmoniskt förhållande.

Jag blir rentav ledsen när jag ser dessa flickor på bdb stressa sina hästar till stegring (dvs psykisk och fysisk press från olika håll där enda utvägen blir uppåt = stegring), eller när folk ganska rentav välter ner hästen i liggande position. Jag känner för hästen som antagligen inte har något annat val än att utföra det nu människan fått för sig att hästen ska utföra. Det värsta jag däremot sett är en video där en flicka VÄNTAR ut hästen, i 30min för att få respons. Hon helt enkelt STÅR BREDVID/SNETT FRAMIFRÅN och bara väntar. Hur fan ska hästen veta vad som förväntas av denne? Förstå vilken press. Flickan gjorde inget annat än korrigerade (rättade hästen då den tillslut tröttnade på att stå rakt upp och ner och ist försökte med att gå fram, åt sidan, bakåt osv.) För att tillslut lägga sig ner efter 30min..


Och nej. JAG DRAR INTE ALLA TRICKTRÄNARE över en kam. Det finns bra människor i den kategorin också, precis som de finns dåliga människor i "min" kategori.
Det finns dom som gör allt på hästens villkor, där hästen bestämmer takt och bjuder till nya "konster".
Men vad jag menar är att detta har blivit en stor trend bland unga hästflickor. Vilket jag ser som väldigt oroande.
Jag förstår inte vad ni som hästmänniskor får ut utav att eran häst kan dessa "konster". Vad är det som ger ER en woow känsla?.

Varför är det så prestigefullt att få sin häst att stegra/ligga/buga. Jag förstår inte?. Och varför är det så viktigt att just din häst ska kunna detta? Förklara detta för mig?

(förutsatt då att du ingår i kategorin av människa jag beskrivit ovan. Ung hästtjej 10-15år, som bara absolut måste ha en häst som kan stegra, ligga, buga. Kosta vad det kostar vill ungefär).

Och för att skydda mig ytterligare lite. JAG KLANDRAR ER INTE. JAG FÖRSTÅR BARA INTE!
Så enkelt är det, jag förstår inte det häftiga med att hästen ska kunna detta på kommando.
Jag förstår inte hur det kan få ett förhållande att gå framåt, vad ger det er som ekipage att hästen kan dessa "konster". Berätta gärna så kanske jag ändrar uppfattning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: