Arg, nära tårar!

Fan ta dig, helt enkelt!
Att stå och titta mig i ögonen och säga att en häst är ingen häst, samt UPPREPADE gånger påstå att "du har ingen erfarenhet". MY ASS jag har erfarenhet!

Okej, jag ska ta det från början utan att spåra ur (försöka iaf)

Frågar min stallägaren om Bingó lämnat mycket kvällshö kvar eller om det är morgonhöt som ligger kvar i boxen.
Och han svarar att de är kvällshöt som ligger kvar, varpå han frågar varför jag undrar. Berättar då att Bingó har ätit väldigt dåligt den senaste tiden och har BÖRJAT GÅ NER I VIKT (lägg märke på detta nu!, Börjat, inte att han är underviktig!!). Han går då in till min häst, drar av täcket och känner över revbenen och påpekar då att om Bingó skulle gå till slakt idag skulle han märkas som FET. My ass han skulle? Man känner revbenen mycket tydligt på honom. Och som han är just precis nu, så är han enligt mig perfekt. MEN han äter inte, så han kommer ju fortsätta att gå ner i vikt. Får då till följd höra att "en häst är ingen häst" och stallägaren vill då att jag ska börja känna på alla hästar i stallet (är detta relevant? Nej). Jag säger då att alla hästar är olika men jag har märkt att något är "fel" hos Bingó eftersom han aldrig (förutom på sommarnätterna) matvägrar. Han fortsätter då att säga att min häst är fet, samt att jag ska ta bort nästan all mat så han "får gå hungrig". För enligt honom så blir hästen "trött på maten" om den serveras mycket mat hela tiden... Dock har Bingó tidigare vintrar käkat uppemot 8kilo hösilage där han även har ridits mindre (pga underlaget) Den här vintern har Bingó gått väldigt mycket och hårt just för snöns skull. För han påstod då att Bingó inte gjorde av med energi och behövde då inte äta lika mycket.

Sen fortsätter människan att ta upp själva grejjen att jag inte har någon erfarenhet, att "en häst är ingen häst" och han får det seriöst sätt att låta som om jag plågar min häst. Jag känner Bingó utan och innan, och jag ser på honom när han är "mätt så att han inte vill ha mer" eller om de är "jag mår inte riktigt bra så jag vill inte äta".. På sommrarna när Bingó står inne får han typ ett halvt kilo hö, bara för att.. Det ligger nästan alltid orört just pga "jag är för mätt från all gräs". Nu är det inte den typen av matvägran. Just för att höet ligger i hela boxen och inte orört, sen så äter han när man tex tagit in efter ridningen och slänger in tuss, de gör han inte på sommaren när han är mätt.

Jag blev så jävla förbannad att jag tillslut tog min rycktlåda och stegade ut ur stallet, medans stallägaren stod inne hos en annan häst och påpekade dess hull. Han tror så jävla mycket på det han säger att han skulle kunna utan tvekan berätta för turister att han är sveriges kung!.

Seriöst, tar människan upp detta nästa gång jag ser honom kan jag inte lova en lugn Carro. För i helvete heller att han ska få stå och säga sådana saker.. Är så jävla arg att tårarna är nära, samt att adrenalinet och RÖSTEN höjdes under hela samtalet från min sida. Fattade han vinken? Nej!

På tisdag kommer iaf kiropraktorn ut! Så får se om det är en låsning i käken, vilket skapar ett obehag när han ska tugga.. Annars vet jag inte vad jag gör!..


Kommentarer
Postat av: Ämma

vadå "en häst är ingen häst" vad snackar gubbjäveln om? :S han verkar ju enbart störd i huvudet! gaaw hatar sånt där!



Stå på dig! Lita på dig själv!

2010-02-18 @ 19:01:53
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: Emelie [essberg.blogg.se]

Men herre gud, vad är det för människa :O Även fast en häst är tjock och man märker att den tappat aptiten är det ju inge bra! Det har ju inte med saken att göra.. Sjuk verkar han vara! Eller rättare sagt, HAN verkar inte ha något häst vett över huvud taget!

2010-02-23 @ 16:46:46
URL: http://essberg.blogg.se/
Postat av: Emelie [essberg.blogg.se]

Ok, fast verkar ändå underligt.. Om man är häst människa så borde man förstå att vilken häst som helst mår inte bra om den slutar äta hur överviktig eller smal den är. Det är ett viktigt tecken man ska kolla efter varje dag för det är det första en häst visar ifall det är något fel. (även fast islandshästar och shettisar är en ras som äter ändå ;D)



Sv: Tack så mycket (;

2010-02-23 @ 23:16:52
URL: http://essberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: