Vart går gränsen?

Något som jag nästan alltid har stört mig på riktigt ordentligt är människor som låter sina hästar bli feta.
Ja, det ligger i OSS människor att hästen ska må fysiskt och psykiskt bra. En tjock häst MÅR INTE BRA, hur mycket man än intalar sig själv så är det inte möjligt, en tjock häst är en olycklig häst. Så är det.
Sen behöver inte hästen vara självmordbenägen ;) (förstå min ironi) Men helt lycklig är den inte.
 
Hästar ska absolut få gå upp i vikt på sommaren, men vad är skäligt i den frågan?
Att hästen rundar på sig och går upp 20-40kg är väl inget problem direkt. OM hästen i fråga var i rätt vikt innan betesläppet!. Jag må låta jävligt grym just nu, men feta hästar ska fan inte gå på ett renodlat bete. Vill du att hästen "ska vara häst" och vara ute dygnet runt på sommaren, välj då en skogshage med begränsat med gräs, stödfodra isf med något kilo hö om dagen. Dels minskar risken för fång och andra "sockersjukdomar" och dels kommer hästen att må bättre. 
Det är ingen rättighet för en häst att gå på bete!
Kan du av olika anledningar inte motionera din häst som "normalt" under sommaren, välj bete efter situation.
Likaså om hästen i fråga kanske är konvalecent, har fång, är tjock sen tidigare osv. Stirra dig inte blind på att hästen MÅSTE gå på gräsbete. Det finns bättre alternativ och använd då dig av dessa!. 
Alternativt stalla in hästen under natten så magen dels får vila och hästen ist kan få fri tillgång till tex halm. 
Man kan aldrig banta en häst genom att inte ge den någon att tugga på. Halm är ett skitbra kompliment om hästen redan är tjock men fortfarande måste få sin "tuggtid". Det finns lösningar till allt.
 
Är hästen svårfödd, ska föla eller är unghäst, då är det mer okej med ett renodlat bete. Då hästen "behöver" betet av en anledning. Alternativt om hästen ska fortsätta motioneras som vanligt kan ett bete vara ett alternativ.
Jag är dock av den mening att jag hellre stödfodrar min häst, än att jag bantar den!.
 
Jag blir också ledsen när jag hör folk säga "Ja hon/han blev ju lite tjock under sommarbetet, men de är ju ändå hästar", jo visst är de hästar, och i naturen pendlar de i vikt absolut. Men nu är det ju så att våra hästar aldrig behöver svälta? eller hur :) och iom att vi har begränsat hästens naturliga liv till den grad att de som en gång var naturligt idag inte är det gör det fortfarande inte rätt att låta hästen bli fet? eller?
 
Här är Bingó tjock, han hade säkert en 50kg övervikt!
Detta är det tjockaste han varit i min ägo och jag skäms över det!
 
Här är sommaren 2007, här var han sitt smalaste, vägde säkert runt en 370kg.
Här var han som snyggast men egentligen lite lite för smal för sin kroppstyp
Här kunde man lätt känna revbenen
 
Bingó i somras, runt 400kg skulle jag gissa.
Man kan fortfarande lätt känna revbenen!.
Denna vikt är nog Bingós mest optimala vikt egentligen. Han ser sund ut!
 
Ser ni skillnaden? och nu var Bingó inte ens fet när han var som tjockast.
 
 
Kelda i somras.
Litet för smal men också omusklad. Här ligger hon nog på ca 330kg.
Hennes optimala vikt är nog runt 350kg.
 
Jag diskuterar gärna detta ämne, men på en vuxen nivå.
HUR ser ni på detta? Är det okej att hästen blir fet på sommaren?
Vart drar ni eran gräns? 
HUR gör ni på sommarhalvåret?
 


Kommentarer
Postat av: Josefine

Hmmm.. jag förstår vad du menar och känner mig träffad. Jag har helt enkelt en häst som av olika anledningar är en häst som går upp i vikt av att bara titta på mat.

Min situation såg ut så i somras bland annat att jag inte hade annat än betesmark att välja på hur ont det än gjorde i mig. Han fick helt enkelt ha munkorg största delen av sommaren och drog ändå på sig 80 kg övervikt! Alldeles för mycket och något jag mådde dåligt över men att ställa han helt själv i grishage utan att ens kunna se andra DJUR var INTE ett alternativ.

Min veterinär jag pratade med sa även att herkules är en häst känslig för magsår. Hon menade att nästan alla hästar har magsår av stress och att Herkules var i riskzoonen skulle jag dra av honom maten eller placera honom i grushagen skulle han få magsår av stressen.

Förstå mig rätt, att han blev gravt överviktigt VAR INTE BRA. Men alla har inte valet att inte ha de på bete med sällskap eller förutsättningarna i stallet. Notera även att Herkules gick normalt i somras utan vila.

Men vad hade jag att välja på, inte ett skit. Han fick helt enkelt gå där med munkorg vilket var det bästa jag kunde göra i den situtationen!

Svar: Jag är kanske "lyckligt lottad" som har 2 relativt svårtfödda hästar som då kan gå på bete utan att bli feta. (dock gick de inte på bete iår)
Ditt alternativ där är väl inte så kul, och ja ibland kanske man får bita i det sura äpplet. Dock verkar du ju ha försökt med tex munkorg (även om det i min mening är en riktig nödlösning).

Tanken med mitt inlägg var ju inte att hästen skulle stå utan mat, de finns ju som sagt andra alternativ (skogshage med löv, fri tillgång till halm osv).
Allt handlar ju också om hur mycket energi man vill lägga ned på att hitta rätt lösning (Förstå mig rätt nu, jag klankar varken ned på dig, ditt val eller din häst!)
Men ibland är den rätta lösningen inte alltid den enklaste att nå/hitta :)
Alternativen finns alltid där, sen får man själv bestämma hur värt de är att "nå dom". :)
Carro

2012-11-20 @ 01:18:39
URL: http://Isbitarna.se
Postat av: Josefine

Lite trött såhär 01.20 så ursäktar flummig och icke välskriven kommentar. ;)

Svar: haha, lugnt ;)
Carro

2012-11-20 @ 01:19:18
URL: http://Isbitarna.se
Postat av: sandra nensén

håller med dig..
Folk eller dom flesta tänker nog att åh vilken nöjd tjock och goo häst.
samma sak när det gäller hundar.
Men det är lika mycket vanvård att ha en mager häst eller att ha en alldeles för fet häst, i hälsosyn.

Svar: Stämmer så väl! :) hästar är alltid hungriga, de ligger i "deras natur".Och tuggtiden måste dom ha, det går inte att komma ifrån!.
Men de finns så många andra alternativ att tillgå :)
Carro

2012-11-20 @ 10:31:03
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med dig, jag stödfodrar hellre. Vi låter våra islandshästar gå på ett magert bete där de kan gå och plocka och om det blir för magert får vi stödfodra. Islandshästar är vana att gå på magert bete och jag skulle aldrig släppa mina hästar på ett så kraftigt bete med tanke på risken för fång m.m.

Svar: Sunt tänkt, det är alltid trevligare utifrån allas synvinkel att tillföra foder än att ta bort! :)
Carro

2012-11-20 @ 14:43:22
URL: http://ishastarnas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: