Lördagen

Hade stallet på fm, dvs morgon och lunch!.
Kelda och jag tog oss till ridhuset, hade viktbootsen på och tanken var bara att hon skulle behålla framåtbjudning, takt, tempo, form och känsla även därinne. Ute är det sjukt lätt att klämma in det lilla extra och få henne att trampa mer uppåt än framåt, likadant med tempo, energi och kraftfullhet.
I ridhuset blir hon lätt fin, men inte flott (förstå mig rätt nu), hon blir riktigt ridbar och som en liten dressyrponny, men vill inte riktigt komma till "tävlingsfas", ännu en gång förstå mig rätt. Hon ska INTE ridas i tävlingsform hela tiden, utan grunden är just "dressyrponnyridning", MEN jag vill kunna plocka fram powern i henne närsomhelst, varsomhelst och hursomhelst. För att sen återgå till "dressyrponnyridning".

Iaf, hon var riktigt trevlig. Red faktiskt mest runt på fyrkanten, började med töltarbete utan stigbyglar och tyckte helt klart att jag började få in en mer "tävlingsflott" Kelda i henne. Varvade med lite travövergångar och rullade några varv i galopp. Sen tog jag och red ett fyrgångsprogram i båda varven där jag helt enkelt bara försökte få in mitt mantra inför tävlingen näst nästa helg. Måste tänka rakställning på rakt spår (jag fuskar genom att rida en svag öppna för att lättade ha kontroll på hennes kropp), tänka jämn bjudning framåt, jämt stöd för att sen lätt, smidigt och snabbt forma inför kurvan och sen rakrikta igen. De är en teknik som jag inte riktigt  behärskar helt ärligt, men Kelda är galet schysst och vet nästan vad det är jag planerar så resultatet blir än så länge faktiskt helt okej. Med mer rutin sen kommer det bara att klaffa mer och mer!
 I traven är hon lättare att hålla jämn och stabil, och i skritten måste jag rida FRAM henne mer, håller gärna ett undertempo och då gungar hon inte alls genom kroppen!. Så fram i skritten, och i galoppen är det mycket arbete kvar. Och de är "jag" som är den felande länken. Jag KAN inte rida i galopp. Men ack va mycket bättre det har blivit sen bara i höstas!. Så det kommer att komma, och jag kan vänta på det också :) TIllslut så!
Provade sen att köra ökad tölt efter galoppen, utmana oss lite. Hon studsar, rollar och har sig, men bitvis (typ 4-6steg) hittar vi rätt och då bjuder hon på något som kan komma att bli verklighet med mer träning!
Finns så OTROLIGT mycket att hämta ur den där hästen! Mattes fina tjej!
 
Filmade lite också, får se när och om den filmen kommer upp :)
 
Ja, Bingó då, han blev tömkörd!. Lite knackig första varven i traven, sen rackarns va vårbusig han är!. Galopperar mer än gärna, studsar glatt när man "stampar till lite" i marken och har allmänt hittat en ny glimt i ögat.
Finaste gammelman <3
 
 
Och så lite blåsippor på det! :D VÅREN ÄR HÄR!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: