Så nöjd

Åh, gårdagen, tävlingsdagen. Kan man vara mer nöjd och stolt än vad jag var då?
Älskade lilltjejen vad hon levererar! Äntligen säger jag bara, detta har jag längtat sååå länge efter!
Resan dit gick smärtfritt och hon gick på transporten ganska enkelt, lite lina bakom rumpan och så var hon på.
 
Framridningen inför fyrgången kändes okej, eller faktiskt bra bitvis. Hon var helt fokuserad och gjorde allt jag bad henne om. Lite jobbigt tyckte hon att de var med alla hästarna på framridningsbanan (som gärna sprang förbi JÄTTEnära eller precis bakom rumpan, vad hände med hänsyn och säkerhetstänk?!?)
Lite övergångar till tölt och trav. Samt något varv i båda galopperna. Sen fick det räcka!. Hon kändes som ja skrev tidigare, bitvis riktigt fin! :)
 
In i collectingring och vänta en stund, sen upp på banan där första halvvarvet i tölt bara sprang iväg innan jag fick henne att fokusera, hon ville helt klart ikapp hästarna framför ;) Däremot, när vi väl kom till ridning så var hon faktiskt riktigt riktigt fin!, övergången till trav var fin, men sen sprang hon ifrån mig en bit innan vi kom till ridning igen och då kom takten och även bitvis ett svagt sväv, det kommer komma sen med mer styrka :)
Skritten ville hon inte riktigt fram i, försökte driva på men då gick hon upp i ett steg trav, så lät henne mest skritta på i de tempot hon ville, tydligen hade hon övertramp enligt en av domarens kommentarer :)
Galoppen sen, MIN första galopp på ovalbana sen den gången jag fick åka ambulans. och ACK så härligt det var!
Jättenöjd över henne, riktigt fin men lite lång, fick ihop henne i kurvorna men hon föll ur lite på långsidorna. Men jag är sååå nöjd!
Påväg ut från banan blev hon tvärrädd för flaggorna som vajade i vinden, vilket sedan gav lite problem inne i collectingringen.. hehe
 
Poängen blev dessa!
Tölt; 5, 4, 5. Med kommentarerna; ok takt, tempo, form, aktion men något litet steg.
Trav; 5, 5, 5,5. Med kommentarerna; Ok takt, litet sväv, ok form
Skritt; 5, 5, 5. Med kommentarerna; Trampar i framhovens spår, trampar över, ok form
Galopp; 4, 5, 5. Med kommentarerna; Ngt fyrtaktig, ok hållning, ok form, svagt sväv.
 
totalt; 4,8 4,8 5,1. Vilket gan 4.9 totalt och vi kom på 11:e plats (alltså precis utanför finalplats)
 
Något jag är mycket nöjd över. Jag vet nu vad jag ska tänka lite på till nästa gång och jag tror absolut att vi kan förbättra oss till nästa säsong :) Kul att ha lite mål att nå fram till / sikta mot!
 
Lät henne äta lite kraft efter att vi fått ned andningen lite, sen fick hon vila nästan 1timme tills det var dags igen. Denna gång tölt!.
Uppvärmningen här var skritt, skritt, skritt och mera skritt! Skrittade fram ute, bort på en grusväg och hem igen, 10min. Sen in på banan, flytta, voltspår, övergångar till tölt och något varv i joggtrav. Sen in i den SUPERläskiga collectingringen där hon i princip stod och skakade, var nära till att börja bocka, och när jag började "vända henne" bort från den tanken var stegringen nära. ALDRIG känt henne så, så det var lite tråkigt faktiskt.
MEN, väl inne på banan var hon kanonfin!. Här kom vi till ridning mycket snabbare än i fyrgången och jag tyckte jag fick en härlig känsla i ridningen. Hon kändes flott, stabil och "inom ramen". Jättekul verkligen! Jag njöt!
 
Poängen blev dessa!
Tölt vänstervarv; 5, 5,5 5. Med kommentarerna, Ok grundtakt, ok hållning, ok aktion, ok tempo
Tölt Högervarv; 5, 5,5 5,5 Med kommentarerna; Ok takt, ok tempo, ok aktion, bra takt, bra tempo, fin form.
 
Totalt; 5, 5,5 5,3. Vilket gav 5,27 och med det en delad tredje plats och därmed A-final! :D
 
Sååå otroligt nöjd, glad och stolt!!
 
Lång väntat vart det till final, damen fick äta kraft igen och lunchhöet. Medans vi åt mer godis, lite lunch och sen mer godis ;) haha
Tillslut vart det dags att rida fram för finalen, där vi i princip bara skrittade fram. Ut på vägen igen, långa tyglar och bara gunga fram. Kändes fin, men lite trött (helt förståeligt!). Vi töjde lite i skritt på volt, lite öppnor och något varv i tölt på volt. Sen räckte det!. Malin (även kallad, frökenridlärare) tittade förbi och gav lite tips! Skönt! :)
In i läskiga collectingring IGEN och hon var lika rädd/upprörd som tidigare, verkligen jättejobbigt :(
 
Sen in på banan då, damen gav gärnet i första varvet, sen tog energin slut och det kändes lite som att hon hade tuggummi under hovarna. MEN vad jag minns fick vi flertalet 5,5:or och någon 5,0:a och slutade femma på 5.25 :) Därmed en söt liten grön rosett och en liten  påse gott och blandat. Sååå väldigt nöjd matte!
Keldas första riktiga tävling och hon levererar detta! <3
 
 
Ser ut som en överlycklig liten flicka som precis ridit på sin älsklingshäst på ridskolan.
Men då får jag väl göra det!
Den här hästen ger mig så mycket glädje just nu så det är helt otroligt! Mattesfinastelilltjej <3
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: