Träningen

Idag var jag och Kelda iväg till Malin (klickar länk!) för att drillas lite!.
Otroligt mycket känslor nu, för alltså. Jag är så jävla livrädd för att få en  stum och hård hästmun, alltså sitter jag med lite halvöppna händer och med väldigt väldigt lätt kontakt. Nästan så att det går att rida med sytråd ist för tyglar. Men, det är Kelda inte redo för, helt klart. Styrkan och balansen finns inte där.
Blev mycket mental träning för min del, att det ska vara så svårt egentligen?.
 
Tydligen var damen fin, men iom att jag gick "mot mig själv" i vad jag vill ha i handen osv, så kändes det lite halvkasst. Jag FÖRSTÅR tanken, men vill inte ha det så ändå :( Och de är klart att hon kryper bakom lod när hon inte har styrkan och jag inte ger henne något stöd med handen!. Skärpning!
Men jag blir så rädd för att få en stum och hård hästmun, min värsta farhåga. Likaså tycker jag inte om när hästarna går och gapar/klapprar tänder (Bingó gjorde det till en början). Och vill verkligen inte att Kelda ska göra det eller, någonsin!
 
Men iaf, ridpasset då. Vi fick träna på att vända för ytter, i både skritt och sen lite senare, i kort tempo tölt. 
Travade lite också, där jag helt klart iaf hajjade grejjen med överstrykningar och hon var mycket trevlig där :) 
 
Måste helt klart hitta en balans mellan det stödet man ska ha och det lilla stödet jag ger. För lite kan jag iaf bättra mig tror jag utan att behöva vara rädd för att ha känslan "nu bär jag runt hästen på ridbanan". 
 
Jag vet att det stod två tjejer och fotade lite också. Ska försöka se om jag kan ordna någon bild från dom också :) 
Bjuder på en tävlingsbild ist ;) bara för att hon är så läcker!
 


Kommentarer
Postat av: Frida

Så där har jag också gjort med Guffi! Vågade knappt ta i honom i början för då gick han bara emot och sen upptäckte han hur lätt man komma undan när man inte håller i tyglarna ordentligt, men nu börjar det bli bättre. Jag blir så lätt hård när jag har korta tyglar och det vill jag ju inte, men jag försöker träna bort det.

Svar: Ja, min värsta farhåga är att bli just hård i handen, därför rider jag med halvöppna händer med supermjuk kontakt = inget stöd alls för obalanserad bebishäst. Icke bra! Men inte lätt att göra annorlunda när man fått för sig något :/
Carro

2013-05-14 @ 11:12:20
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Frida

Svar: Nej det är inte lätt om ingen står och säger till en :) Guffi går dock emot på en gång när jag blir hård så han har hjälpt mig men ibland kommer det tillbaka någon sekund innan han säger emot.

Svar: Inte ens då var det enkelt haha :P
Carro

2013-05-14 @ 22:12:10
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Frida

Svar: Haha, nä då brukar det vara ännu jobbigare men man får ju hjälp med att komma på det :)

2013-05-14 @ 23:02:02
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Jen & Johnny - en blogg om ett fullblod

Vilken snygging! Hur gammal är hon?

Svar: Tack! Jag håller helt med!Hon fyller 6år i sommar :) Så född 2007
Carro

2013-05-15 @ 19:46:08
URL: http://johnnyochjag.blogg.se
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Jag tror inte du behöver oroa dig för att bli hård i handen! :) Men vet precis vad du menar..
//halvöppen hand o halvslappa tyglar

Svar: hehe, nej men jag får panik ändå. Kan man verkligen ha den kontakten utan att de blir hårt. Är väl kanske mest rädd för den konstanta kontakten man måste hålla mot lanerna. De kan väl inte vara bra :O
Carro

2013-05-17 @ 23:37:03
URL: http://meistaraverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: