Tävlingsrapport, Stormur 14-15 Juni

Ja okej, en vecka senare känner jag att jag kan ta mig tid och sätta mig ner för att berätta för er hur det gick och kändes på tävlingen. Vet att ni är otåliga ;)
 
Morgonen började inte så fasligt tidigt som tur var, iväg mot stallet strax efter 7 och lasta in allt, snälla fina Agnes var med hela lördagen och Kelda var lättlastad som hon nu är med våran egen påhittade teknik. But hey den funkar ;) höhö
 
Väl framme på Husbyöhn lastade vi ur och gick mot incheckning med veterinärbesiktning. Kelda var lite fundersam men travade snällt bredvid :)
 
Första start var T5 och Kelda var Pigg och glad, lite förseningar gjorde att vi red fram liiiite för länge, men hon kändes fräsch och iaf genomskrittad haha, töltade fint på vägarna och vi tog några varv på volt innan vi red in.
In i höger varv och Kelda kändes något styv men taktren och trevlig, här gjorde jag en miss och trodde vi hade valfritt tempo, men tji fick jag när jag läste domarkommentarerna haha, var ju arbetstempo. Bra där Carro ;)
Varvbyte och här ska det vara kort tempo på kortsidan med steglängdsökningar på långsidan. Kelda har inget tempo, men däremot ett riktigt stabilt kort tempo, så vi gled på det ;)
Dessa poäng fick vi, med lite kommentarer
 
Höger varv, Långsam Tölt; 5,5  5  5,5  5,5  5
Med kommentarer som; Ok takt, viss bärighet, ngt högt tempo, medelaktion, trevliga rörelser, okej form
 
Vänster varv, med steglängdsökning; 4,5  4  5  4,5  5
Med kommentarer som; Svag steglängd, saknar bjudning, Liten steglängdsökning, ok takt, försiktiga ökningar men fina mjuka övergångar, ok ökning, ok grundtakt, ok takt i ökning, något svagt tempot, bra takt o tempo kortsidan,
 
Vi snittade  5  4,5  5,3  5  5
 
Vi kom på 2:a plats inför A-finalen på poängen 5,0! SÅ stolt och nöjd! :) Jättefin debut!
 
Näst ut var V2, och här blev vi ensamma på banan pga strykning. Jag dog lite men vafan, in och köra!
 
Tölten kändes okej, likaså traven, skritta gjorde hon men galoppen nej, haha vi fick inte till det. Det var galopp, rätt sådan som alltid, där är hon jävligt schysst! Men 4taktig och lång. Och den såkallade ökade tölten var ju rollig och hoppig och inte så snabb, men tölt var det ju iaf ;)
 
Såhär blev poängen :)
 
Tölt; 5,5  5  5  5,5  5
ok takt, ok tempo, taktren, ngt på framdelen, ok takt tempo och form, ngt styv i korset, ok takt, ngt styv.
Trav; 5  5  5  5  5
ok takt, tempo, form, svagt sväv, tveksam bjudning, inte helt framme i handen, taktren, saknar lite energi.
Skritt; 5,5  5  5,5  5  5,5
Trampar över, vilar ok i steget,ok takt, ok steglängd, kunde ta ut steget lite mer, stadig form, jämn.
Galopp;4,5  4,5  4  3,5  4,5
fyrtakt, lång, svagt sväv, springig bak, ok tempo
Ökad tölt; 4  4,5  4  4  4,5
ok takt, svagt tempo, medelaktion, trevliga rörelser, rollar, lite obalanserad.
 
snitt; 4,9  4,8  4,7  4,6  4,9
6:eplacering precis utanför finalplats på totalten 4,8
 
Tycker domarna överlag var rättvisa och jag förstår helt klart mina poäng, KUL att de skriver lite mer i kommentarerna och nu vet jag vad vi måste jobba vidare på. Tex i traven hemma är hon jämn, har stöd och jobbar fint, på banan tappar hon lite, faller undan och tar inte stöd. Värt att tänka på liksom! Skritten är jag fasligt nöjd med iom att hon tidigare kunde skritta på allt från 4,0-5,0 och nu brukar vi om sämst ligga på 5,0. Framsteg!
Galoppen MÅSTE vi få ordning på, INTE okej att få 4:or! ajaj Carro!
Och den "ökade" tölten är ju under utveckling helt klart. Den ska bli kul att se vad hon får för mot hösten sen när vi hunnit bygga upp lite mer styrka och stabilitet :)
 
Tänkte köra ett bildlöst inlägg och köra bilderna i ett eget sen, blir så mastigt annars!
 
Vi åkte hem och for tillbaka även på söndagen för finalridning i T5:an, nu var det mammas tur att följa med och Kelda kändes faktiskt riktigt fräsch!
 
Red fram rätt kort, önskade att jag hade haft lite mer tid på voltspår men vafan! In och rid bara ;)
 
Känslan var bra hela finalen, Kelda kändes stabil, trevlig, reslig och framförallt pigg och glad.
Vet inte vad som hände med poängen men samtliga som red i finalen fick väldigt låga poäng.
Hon var stabilare i ökningarna och rollade inte ett steg, fina nedtagningar och jag tyckte hon lyssnade fint och vi hade en fin känsla programmet igenom.
Iaf, vi fick

4  5  4,5  4  4,5 i korta tempot samt

4,5  4  4,5  4,5  4 i steglängdsökningarna.

Vi slutade på en 5:e plats med poängen 4,33

Dessa poäng lägger jag ingen större vikt i, känslan däremot var fantastisk :) Roligast var nog i ärevarvet när de alla brassade iväg i ökad tölt och Kelda faktiskt sprang med och även då utan att rolla, inte ens i hörnet :D

 

Nej mer träning på att få upp tempot i tölten, mer och bättre bjudning i traven där hon tar sitt stöd så vi får vårat sväv!, bättre RIDNING i galoppen!! sen jävlar blir vi farliga ;) haha

 

Synd bara att min brist på ridning ska vara så avgörande, haha nej men förstå mig rätt. Kelda hade ju varit  betydligt finare och mer välriden om hon haft turen att bli riden av ett proffs, men vi kommer väl ikapp snart. Tar bara lite längre tid för mig som glad amatör ;)

 

JAG är iaf glad över att Kelda hamnade hos mig och jag är också väldigt glad över att folk känner igen/kommer ihåg oss från andra tävlingar och faktiskt säger mycket snällt och fint om oss som ekipge. Eloge till er! Nästan det bästa på hela dagen när folk kommer fram och berömmer oss med så fina ord :)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: